Nano- ja mikrovaikuttajien käyttö osana yrityksen markkinointia

Yritykset kamppailevat positiivisen näkyvyyden saavuttamisen kanssa jatkuvasti. Etenkin samankaltaisia palveluita tarjoavilla yrityksillä kilpailu on kovaa. Vaikuttajamarkkinointi on tehokas ja todistetusti toimiva keino markkinoida omaa yritystä kohdennetusti. Vaikuttajamarkkinointi jaetaan alalajeihin vaikuttajien seuraajamäärien mukaan. Tuoreimmalla, mutta jo nyt erittäin kannattavaksi todetulla nanovaikuttajamarkkinoinnilla on saatu aikaan hyvää näkyvyyttä yrityksen kohderyhmässä.

Rajatun yleisön vaikuttajista potkua yrityksen markkinointiin

Yhä useamman yrityksen markkinointistrategian osana on nykyään vaikuttajamarkkinointi. Vaikuttajamarkkinointi on mainonnan muoto, jossa haluttu kohderyhmä tavoitetaan sitä koskettavan henkilöbrändin eli vaikuttajan tai brändilähettilään kautta. Vaikuttajamarkkinoinnilla tavoitetaan tehokkaasti yrityksen kohderyhmät, kun vaikuttaja valitaan huolellisesti ja tällä on samanlaiset arvot kuin yrityksellä itsellään. Tämä mahdollistaa vaikuttamisen asenteisiin, tietoihin ja ostokäyttäytymiseen. Tutulta tai pitkään esimerkiksi sosiaalisessa mediassa seurannassa olleelta henkilöltä saadut suositukset, varoitukset tai muut arvostelut vetoavat mielipiteisiimme huomattavasti tehokkaammin kuin yrityksiltä saatu informaatio.

Etenkin nano- ja mikrovaikuttajien käyttö markkinoinnissa on yleistynyt valtavasti. Nanovaikuttajalla on tavallisesti sosiaalisessa mediassa noin 1 000 seuraajaa. Nanovaikuttajien käyttö yritysten mainonnassa on uusin, mutta kovasti tuulta siipiensä alle ottanut markkinoinnin muoto. Yleensä yritys lahjoittaa tuotteen tai palvelun vaikuttajalle edullisemmin tai ilmaiseksi, mutta muuta rahallista korvausta ei makseta. Nanovaikuttajien seuraajakunta on erittäin rajoittunut, mutta sitäkin sitoutuneempi. Näillä vaikuttajilla on yleensä valtaa esimerkiksi harrastuksissa, yhteisöissä tai naapurustoissa.

Nanovaikuttajasta seuraava askel on mikrovaikuttaja, jolla puolestaan on noin 5 000–10 000 seuraajaa. Tämän tason vaikuttajien kanssa yhteistyökuviot voivat olla jo hieman suurempia. Tavoitettu yleisö on suhteellisen rajattu. Mikrovaikuttajat ovat oman yleisönsä tuntemia ja heillä on tietty ala tai aihealue, jonka mielipidevaikuttajia tai asiantuntijoita he ovat. 

Valitse vaikuttaja yrityksen tarpeiden mukaan

Nano- ja mikrovaikuttajat ovat useimmiten Instagramissa, Snapchatissa ja YouTubessa aktiivisesti toimivia henkilöitä tai esimerkiksi bloggaajia. Vaikuttajalla on olemassa oleva oma yleisö sosiaalisessa mediassa ja hän tuottaa ja jakaa laadukasta sisältöä. Yleisimmin yhteistyössä tehdään videoita, kuvia tai livejä vaikuttajan omiin kanaviin. Tätä kutsutaan sisältöyhteistyöksi ja se on yleisin keino pienempien vaikuttajien kanssa yhteistyötä tehdessä.

Kun yritys löytää itselleen sopivat vaikuttajat, on tutkitusti saavutettavissa parempia tuloksia kuin monilla muilla markkinoinnin keinoilla. Nano- ja mikrovaikuttajien käyttö on helpompi ja edullisempi tapa aloittaa vaikuttajamarkkinointi osana yrityksen markkinointia kuin yhteistyö kymmeniätuhansia seuraajia omaavan julkimon kanssa. Vaikka nano- ja mikrovaikuttajien seuraajamäärät ovat matalampia kuin megavaikuttajilla (100 000–1 000 000. seuraajaa), ovat seuraajat yleensä kuitenkin erittäin sitoutuneita ja lojaaleja vaikuttajaa kohtaan. Tällöin kampanjoiden tulokset voivat olla parempia, vaikkakin kyseessä olisi pienemmän määrän seuraajia omaava vaikuttaja.

Vaikuttajamarkkinointi on tehokas tapa lisätä näkyvyyttä kohderyhmän keskuudessa ja siihen kannattaa ehdottomasti tutustua lisää. Parhaat tulokset syntyvät, kun nanotason vaikuttajia on muutama ja joukkoon otetaan myös yksi esimerkiksi mikro- tai makrotason vaikuttaja. Vaikuttajamarkkinointi sopii oikeastaan minkä tahansa alan yritykselle, jolla on sosiaalisen median tilit ja kohderyhmä tiedossa.

Me Kukella teemme vaikuttajamarkkinointia, kysy reippaasti lisätietoja!

 

Twitter Facebook Instagram