Kuke Hack -vinkkisarja osa 6 – Mitä Instagramin algoritmit ajattelevat julkaisuajankohdasta?

Instagramin algoritmien toiminnasta ja julkaisuajankohtien vaikutuksesta julkaisun näkyvyyteen on tehty paljon tutkimusta. Algoritmit kuitenkin vaihtelevat tasaisin väliajoin, joten mitään pysyvää sääntöä niiden osalta on turha antaa. Vasta vähän aikaa sitten Instagram ilmoitti, että käyttäjän syöte alkaa jatkossa näyttämään viimeisimpänä tehdyn julkaisun sen sijaan, että meille näytettäisiin viime aikaiseen käyttöön perustuvia julkaisuja. Tässä kuitenkin muutama vinkki, joita voit ottaa huomioon julkaisuja suunnitellessa.

Julkaise silloin, kun kohderyhmäsi on hereillä

Mieti mihin aikaan arvioisit asiakkaasi käyttävän somekanavia. Ovatko asiakkaasi Suomen aikavyöhykkeellä vai kenties toisella puolella maapalloa. Vaikka et julkaisisikaan materiaaliasi kellon tarkkuudella, on vähintään aikaero hyvä ottaa huomioona; kohderyhmäsi on syytä olla hereillä kun julkaiset. Esimerkiksi Instagramin business-profiilin analytiikkaa seuraamalla voit tehdä päätelmiä siitä, mihin kellonaikaan käyttäjiä on eniten paikalla.

Later.com:in tekemän tutkimuksen mukaan paras ajankohta julkaista on kello 6 paikallista aikaa, oli kyseessä sitten arki- tai pyhäpäivä. Tutkimuksessa eivät ole mukana Reelsit ja IGTV. Aikaisen julkaisun voima perustuu siihen, että silloin on vähemmän kilpailua näkyvyydestä, kun kaiken kaikkiaan julkaisuja ei siihen aikaan tehdä niin paljon. Toisaalta julkaisut ovat odottamassa kohderyhmääsi, kun käyttäjät tunnin parin päästä aloittavat Instagramin selailun. Muista kuitenkin tässäkin seurata kohderyhmäsi tottumuksia. Jos kohderyhmäsi selaa Instagramia pääasiassa yöllä, ei aamun julkaisuista ole sinulle sen suurempaa hyötyä algoritmia ajatellen.

Lepytä algoritmi

Muita suosituksia, joita Instagram-algoritmien optimaaliseen huomioimiseen liitetään, ovat esimerkiksi se, että julkaisuja ei saisi ajastaa, ei ainakaan Instagramin ulkopuolisella sovelluksella. Algoritmi tunnistaa käytätkö Instagramia julkaisuhetkellä ja se suosii suoraan Instagramin kautta tehtyjä julkaisuja. Suositeltavaa olisi myös, että Instagramissa oltaisiin aktiivisena jonkin aikaa sekä ennen että jälkeen julkaisun, jotta omalle tilille saataisiin enemmän liikennettä. Käy siis tykkäämässä ja kommentoimassa muutaman muun tilin julkaisua, niin algoritmi puolestaan tykkää sinun julkaisustasi.

Algoritmi tunnistaa käytätkö Instagramia julkaisuhetkellä ja se suosii suoraan Instagramin kautta tehtyjä julkaisuja.

Mutta kuten jo alussa totesimme, algoritmeja muutetaan ja kehitetään koko ajan. Tämän päivän tieto voi olla huomenna jo vanhaa. Paras tapa taklata Instagram on vain aloittaa julkaisemaan juuri sinulle sopivana aikana. Jos et mitään julkaise, ei sitä myöskään kukaan näe. Mikäli some on vain pieni osa työtehtäviäsi, ei jokaisen algoritmin tunnistamiseen kannata laittaa liikaa aikaa. Poimi sinulle sopivimmat vinkit ja lähde julkaisemaan niiden pohjalta.

Twitter Facebook Instagram