Kuken musta logo vaaleanpunaisella gradient-taustalla, sivuilla mustan, keltaisen ja vaalean sinisen värisiä elementtejä.
10.10.2022

Brändiuudistus vastaa yrityksen muuttuneisiin tarpeisiin

Kukka Kalin vaaleanpunaisella taustalla
Kukka Kalin
CEO, Partner

Brändiuudistus vastaa yrityksen tai organisaation muuttuneeseen tilanteeseen. Tarve muutokselle voi löytyä tuotteista, palveluista, asiakkaista tai toimialasta. Tai sitten aika on ajanut ilmeen ohi, jolloin sitä pitää muuttaa. Brändiuudistuksen voi tilanteesta riippuen toteuttaa eri tavoin, joko osin vanhassa tyylissä pitäytyen tai luomalla täysin uusi ilme.

Aluksi on hyvä miettiä, mitä brändiuudistuksesta seuraa. Jos brändi muuttuu täysin, tulee siitä viestiä olemassa oleville asiakkaille, jotta yritys tunnistetaan uudistuksen jälkeenkin. Muutoksesta viestiminen voi tulla kuitenkin kalliiksi, erityisesti pk-yrityksille. Silloin yhteys vanhaan ilmeeseen on syytä säilyttää.

Täysin uusi ilme taas on perusteltua silloin, kun kyseessä on vaikkapa yritysfuusio tai muuttunut markkinatilanne. Joillain aloilla eletään trendien perässä, nopeassakin tahdissa. Silloin uudistusta voi ohjata myös vertaispaine, kun kilpailijat uudistuvat ympärillä ja ala on murroksessa.

Kuken uusi brändi on villi ja värikäs – rohkeasti itsensä näköinen

Kukelle muutokset ovat viime aikoina olleet tuttuja. Olemme lisänneet palveluita ja palkanneet uusia osaajia. Asiakaskuntamme on muuttunut. Olemme halunneet tuoda palveluvalikoimamme selkeämmin asiakkaiden ulottuville. Emme enää myöskään kokeneet vanhaa ilmettä omaksemme. Edessä oli lähes täydellinen brändiuudistus.

Entinen Kuke oli mustavalkoinen, hillitty ja neutraali. Profiloiduimme viileäksi markkinointitoimistoksi. Tämän vanhan ilmeen halusimme jättää taakse. Mukaan otimme vain logomme.

Uudella ilmeellä vastaamme ajassa  ja toimintaympäristössämme tapahtuviin muutoksiin; haluamme olla kehittyvä, helposti lähestyttävä ja inhimillinen markkinointitoimisto. Tunnistamme itsemme asiantuntijoiksi, mutta kohtaamme asiakkaamme hymy huulilla. Sen puolesta puhuvat villit ja epätyypilliset värit ja muodot. Mielestämme brändillä saa myös leikitellä, eikä ilmeen tarvitse olla haudanvakava.

Uusi ilme vastaa myös tätä päivää, sillä voimakkaat värit näkyvät niin sisustuksessa, vaatteissa, muotoilussa kuin mainonnassakin. Rohkeutta ja yksilöllisyyttä arvostetaan nykyään enemmän kuin aiemmin. Haluamme tuoda väriä elämään ja samalla näyttää asiakkaillemme, että sitä voi olla rohkeasti juuri mitä kokee olevansa.

Brändiuudistukseen kannattaa varata aikaa

Kukella toive brändiuudistukselle tuli usealta yrityksen työntekijältä. Jotta jokaisen arvokas panos saatiin hyödynnetyksi, lähdimme toteuttamaan uudistusta perinpohjaisesti. Ennen uudistuksen aloittamista keskustelimme luovista, visuaalisista ja teknisistä ratkaisuista. Kaikkia asianosaisia kuunneltiin.

Uuden brändin jalkauttaminen edellytti huolellisuutta erityisesti verkkosivujen suunnittelussa. Siellä brändin tuli näkyä ja kuulua: sivujen oli oltava hakukoneen löydettävissä, esitellä palvelumme ja innostaa tutustumaan yritykseemme, osaamiseemme ja tarjontaamme.

Varasimme brändiuudistukselle jo alussa hyvin aikaa. Emme halunneet jättää mitään puolitiehen, sillä työ olisi tullut vastaan kuitenkin myöhemmin. Uudistusta ei voinut myöskään toteuttaa käynnissä olevien toimeksiantojen kustannuksella, sillä asiakkuudet oli hoidettava. Pohjatyön, selkeiden roolien ja dokumentoinnin ansiosta pystyimme toteuttamaan uudistuksen vaiheittain. 

Kukella olemme toteuttaneet brändiuudistuksia useille asiakkaillemme. Nyt omassakin uudistuksessamme tunnistimme, että alkumatka on suunnittelua, tehtävien ja toimien määrittelyä sekä tiedonhankintaa. Työ ei välttämättä etene verkkaisesti, ja samalla houkutus maaliin pääsemiseksi kasvaa koko ajan. Luova työ vaatii kuitenkin aikaa ja projektin eteneminen keskustelua ja jatkuvaa palautetta. Brändiuudistuksen ei kannata odottaa tulevan valmiiksi viikkojen tai edes kuukausien päästä aloituksesta.

Brändi on yrityksen ydinviesti

Brändiuudistuksessa keskeistä on ymmärtää, mitä ollaan tekemässä. Brändi on muutakin kuin värit ja logo. Visuaalinen ilme voidaan luoda tai uusia melko pintapuolisellakin perehtymisellä yritykseen. Silloin visuaaliset elementit suunnitellaan uusiksi, mutta asiakaskokemuksen, yrityksen äänensävyn ja yleisen fiiliksen muodostama kokonaisuus pysyy kuitenkin samana. 

Brändi taas on yrityksen ydinviesti. Se tarkoittaa mielikuvaa, mikä asiakkaalle syntyy yrityksen ilmeestä, palveluista, tuotteista ja sanomasta – kokonaisuudesta. Oikeanlainen ydinviesti oikealle yleisölle suunnattuna on yritykselle tai organisaatiolle lyömätön kilpailuetu. 

Kuken uudella brändillä esittäydymme asiakkaillemme juuri sen näköisenä ja kokoisena kun olemme. Tavoitteenamme on puhutella asiakkaita, jotka haluavat nostaa viestintänsä ja markkinointinsa kanssamme uudelle tasolle.

Jos yritykselläsi tai organisaatiollasi on tarve uudistaa brändiä, ota meihin yhteyttä!

Pohdittavaa brändiuudistusta harkitseville: 

  • Mitä tarkoitusta brändiuudistus palvelee?
  • Mitä tavoitteita uudistus täyttää?
  • Miten uudistus vastaa käyttäjäkokemukseen?
  • Varmista, että vastaat asiakkaidesi tarpeisiin ja että kokonaisuus vastaa yrityksen strategiaa ja tavoitteita.
  • Mieti mitä olemassa olevaa voit jo käyttää ja mistä on aika luopua.
  • Varmista, että uudistus vastaa toivottua mielikuvaa tarjonnastasi: palvelusta, tuotteista, verkkosivuista tai verkkokaupasta.
  • Tunnista nykyiset epäkohdat ja kehityskohteet ja etsi niihin ratkaisu.
  • Varaudu muutoksiin brändiuudistuksen syntyprosessissa.
     

Kiinnostuitko?

Jätä yhteydenottopyyntö

Tilaa uutiskirje