
Päivitetystä somestrategiasta tehoa jätehuollosta viestimiseen
Lounais-Suomen jätehuolto (LSJH) on 18 kunnan omistama yhtiö, joka huolehtii kuntien puolesta asukkaiden jätehuollon järjestämisestä ja jäteneuvonnasta. LSJH tarvitsi ajankohtaisen sosiaalisen median strategian, joka vastaa organisaation nykytilannetta ja toimii someviestinnän ohjenuorana seuraavan viiden vuoden ajan.
Sosiaalinen media on nykypäivän yrityksille yksi tärkeimmistä viestintäväylistä. Sen hyödyntäminen parantaa brändin näkyvyyttä ja tunnettuutta ja mahdollistaa nopean tiedon jakamisen ja vuorovaikutuksen asiakkaiden kanssa. Ilman somea yritys jää kilpailijoistaan jälkeen, saattaa menettää asiakasvuorovaikutuksen ja -uskollisuuden sekä arvokasta tietoa markkinoinnista.
Näissä tarpeissa LSJH kääntyi Kuken puoleen.
Keväällä 2024 LSJH tunnisti somestrategiansa vanhentuneen. Se ei enää vastannut nykyisiä kanavatarpeita ja käytössä olevia resursseja. Yritykselle on sittemmin tullut käyttöön myös uuden sometilit Tekstiilinkierrätysmyymälä ja Lempparille.
Tunnistaen nämä puutteet yritys tarvitsi selkeän ja ajankohtaisen ohjenuoran, joka helpottaisi samalla uuden henkilöstön perehdyttämistä ja toimisi perusteluna johdolle esitettävissä hankinnoissa ja kehitysneuvotteluissa.


Nykyisten tarpeiden pohjalta suunnittelimme LSJH:lle somestrategian, joka tähtää liiketoiminnan kehittämiseen ja bränditietoisuuden lisäämiseen. Ydinajatuksena on, että sen avulla yritys voi tarjota asukkaille ensikäden tietoa kierrätys- ja jätehuoltopalveluista. Samalla se rohkaisee heitä hyödyntämään näitä palveluita laajemmin.
Somessa tuotettu hyödyllinen ja kiinnostava sisältö auttaa asukkaita myös löytämään vastauksia ja ohjeita itsenäisesti, mikä vähentää asiakaspalvelun ruuhkautumista. Samalla yritys viestii sitoutumisestaan kestävään kehitykseen ja yhteiskuntavastuuseen.
Perusteellista tarpeiden ja odotusten kartoittamista
Pohjatyö LSJH:n somestrategialle rakennettiin perusteellisesti, jotta saimme täsmällisen ja kattavan kuvan nykyisistä tarpeista ja tavoitteista. Tutustuimme yrityksen toteuttamiin asukaskyselyihin, joista selvisi asukkaiden odotukset viestinnän sisältöjen ja kanavien osalta. Teimme vertailuanalyysin muista toimijoista, joka antoi näkemystä sopivista käytännöistä somekanavissa. Lisäksi toteuttamamme nykytila-analyysi paljasti LSJH:n somekanavien kehityskohteet ja antoi suuntaa uusille viestintämuodoille. Näin saimme vahvan pohjan strategialle, joka vastaa LSJH:n tavoitteisiin ja puhuttelee yleisöä arjessa hyödyllisillä sisällöillä.
Somestrategia tarjoaa LSJH:n viestintätiimille kattavat ohjeet sosiaalisen median kanavien uusista tavoitteista, mittareista ja kohderyhmistä. Strategia selkeyttää myös eri kanavien rooleja ja mahdollisuuksia. Verkkosivuston rooli osana laajempaa viestintästrategiaa on myös huomioitu, mikä vahvistaa viestinnän yhtenäisyyttä.


Strategia tarjoaa selkeät ohjeet tehokkaaseen sisällön jakamiseen, jotka vastaavat LSJH:n tarpeita ja kohdeyleisön odotuksia. Strategiaan määriteltiin myös yrityksen kanavakohtaiset sävyerot, jotka puhuttelevat kohdeyleisöjä.
Resurssit on arvioitu kattavasti, mukaan lukien tarvittava aikataulu, henkilöstö ja mahdolliset ulkoiset kustannukset. Tämä kokonaisvaltainen lähestymistapa varmisti, että somestrategia on käytännöllinen ja vaikuttava.
Päivitetyssä somestrategiassa korostuu luovuuden ja visuaalisuuden keskeinen merkitys erottuvuuden saavuttamisessa nykypäivän digitaalisessa ympäristössä.

Saavutettava sisältö avainasemassa
Saavutettavuuden varmistaminen oli keskeinen osa somestrategian kehittämistä. Strategiaan laadittiin selkeät ohjeet saavutettavuusdirektiivin vaatimuksista ja niiden toteuttamisesta sosiaalisen median kanavissa. Somestrategian avulla LSJH:n on mahdollista luoda sisältöä, joka on helposti saavutettavissa kaikille käyttäjille — riippumatta heidän taustastaan ja erityistarpeistaan.