Tasapainoinen luontosuhde lisää työhyvinvointia

Tammelassa Saaren kansanpuistossa vietettiin perjantaina 3.9.2021 MetsäHUB-tapahtumaa neljättä kertaa. Tänä vuonna MetsäHUBin teemana oli työhyvinvointi. Tapahtuma polkaistiin aamulla käyntiin työhyvinvointiseminaarilla, jossa oli puhumassa työyhteisövalmentaja Jyri Pulkkinen sekä  luontolähettiläs Mikko “Peltsi” Peltola. Peltsi puhui työn tekemisestä luonnossa ja vapauden tuomasta vastuusta sekä inspiraatiosta.

 

Työhyvinvointi on monisyinen asia, eikä sen määrittely ole aivan yksinkertaista. Työhyvinvointi koostuu muun muassa siitä, miten yksilö kokee työn mielekkyyden. “Kun työ on mielekästä eikä työstressiä ole liikaa, ei vapaa-ajalla tarvitse miettiä työasioita. Tällöin kokonaisuus on plussan puolella. Kaikessa työssä on toki ikävät ja raskaat puolensa, mutta se ei silti tarkoita sitä, etteikö työ voisi tuntua kokonaisuutena mielekkäältä”, sanoo luontolähettiläs Mikko “Peltsi” Peltola.

Viime vuosina on lisääntyvissä määrin puhuttu työhyvinvoinnin puutteesta ja sen seurauksista, kuten työuupumuksesta. Tästä päätellen moni suomalainen kärsii työhyvinvoinnin puutteesta, vaikka tarkkoja tilastoja ei olekaan saatavilla. Peltsi muistuttaa, että työhyvinvointi ja vapaa-ajan hyvinvointi kulkevat käsi kädessä. Siksi on äärimmäisen tärkeä pitää huolta omasta hyvinvoinnista. “Itse pidän kiinni liikuntaharrastuksistani, joiden ansiosta koen olevani parempi ihminen. Kannustankin jokaista löytämään omat intohimon kohteensa, jotka tukevat jaksamista niin työssä kuin vapaa-ajallakin”, Peltsi kertoo.

Työhyvinvointi kuuluu kaikille

Kun työntekijä huomaa kärsivänsä työhyvinvoinnin puutteesta, olisi hänen Peltsin mukaan tärkeä kertoa asiasta avoimesti työyhteisössä. Työhyvinvoinnista puhuminen on tärkeää, sillä työhyvinvointi on koko työyhteisön yhteinen asia. Työhyvinvoinnin paraneminen vaikuttaa yksilön tuottavuuteen, ja Peltsi uskookin, että työntekijä on tehokkaampi, kun hän pitää tekemästään työstä. Tämän johdosta työntekijä myös voi paremmin.

Luontolähettiläänä Peltsi pitää luonnossa liikkumista erittäin tärkeänä tekijänä jaksamisen rakentamisessa. Hän mainitsee ongelmaksi sen, että moni ei käy luonnossa ollenkaan. Peltsi haluaisi muistuttaa, että luontoon voi mennä vain olemaan, siellä ei ole pakko tehdä mitään. 

“Omaa luontosuhdettaan voi lähteä vahvistamaan menemällä metsään. Siellä ei tarvitse tehdä mitään, eikä tarvita hienoja varusteita”, Peltsi toteaa. Hän kuitenkin muistuttaa, että luonnossa liikkuminen ei sovi kaikille, vaan jokaisen olisi hyvä löytää itselle oikea tapa tukea jaksamistaan. “Toki metsään menemistä kannattaa aina kokeilla. Metsässä ulkoilu on monipuolinen tapa liikkua, sillä siellä voi harrastaa kaikkea rauhallisesta kävelystä polkujuoksuun tai yön yli retkeilyyn. Myös kahvilla käyminen metsässä eväiden kera on hyvä tapa vahvistaa yksilön luontosuhdetta, jos se on itselle sopiva tapa mennä metsään“, hän lisää. 

Peltsin viisi vinkkiä työhyvinvointiin

Peltsin omassa elämässä työhyvinvoinnilla on tärkeä rooli. Hän tekee paljon töitä ja haluaa elämänsä olevan mukavaa, sillä hän kokee tämän lisäävän onnellisuutta. Peltsin mukaan työhyvinvointi heijastuu vapaa-ajan hyvinvointiin, jolloin sen merkitys korostuu. Hän itse kokee elävänsä mahtavaa elämää ja olevansa onnellinen, sillä työn ja vapaa-ajan välillä vallitsee sopiva tasapaino. Kaikille jotka pohtivat omaa työhyvinvointiaan ja sen parantamista, Peltsi antaa viisi vinkkiä:

  1. Liiku riittävästi. Liikunnan lisäämisellä on positiivisia vaikutuksia ihmisen hyvinvointiin. Jokainen voi etsiä itselleen sopivan lajin, jota harrastaa. 
  2. Syö terveellisesti. Terveellinen ruokavalio auttaa jaksamaan sekä työssä että vapaa-ajalla. Syömällä terveellisesti on myös helpompi jaksaa harrastaa säännöllistä liikuntaa.
  3. Anna ja ota vastaan palautetta. Palautteen antaminen ja vastaanottaminen työyhteisössä lisää työhyvinvointia. 
  4. Puhu avoimesti työn epäkohdista. Työyhteisössä avoimesti puhuminen työssä hiertävistä asioista auttaa muuttamaan työtä vähemmän kuormittavaksi, jolloin työhyvinvointi työpaikalla lisääntyy. 
  5. Arvosta työtä, jota teet. Opettele näkemään työsi positiiviset puolet. Älä kuitenkaan hautaa negatiivisia asioita maton alle. Positiivisen ajattelun avulla on mahdollista opetella suhtautumaan asioihin myönteinen puoli edellä, jolloin negatiiviset asiat eivät ole aina päällimmäisenä mielessä. 
Twitter Facebook Instagram