Kuke Hacks -vinkkisarja osa 3 – Instagramin bion ja postauksen rakenne kuntoon

Huolella laadittu Instagram-tili tarjoaa pohjan toimiville julkaisuille. Instagramissa käyttäjät sitoutuvat muita some-kanavia helpommin brändeihin, joten oma ilme saa siellä kuulua ja näkyä. Instagram-tilin rakenteessa kannattaa noudattaa selkeyttä ja järjestelmällisyyttä alusta loppuun asti. Kuke Hack-vinkkisarjan kolmannessa osassa kerromme, miten siinä onnistut.

Bio eli tilin haltijan esittely

  • Tilin rakentaminen lähtee käyttäjänimen valinnasta. Nimen tulisi olla selkeä, helposti luettava ja mielellään lyhyt ja ytimekäs.
  • Profiilikuvan tulisi kertoa brändistä. Värimaailman ja tunnelman tulisi olla sen mukainen. Yritystileillä logo on yleensä hyvä valinta tähän.
  • Tilin otsikkoon tulee laittaa yrityksen nimen. Mikäli nimi on lyhyt eikä se kuvaa toimialaa, voi toimialan kirjoittaa heti nimen perään. Näin saadaan oikeat hakusanat mukaan heti otsikointiin. Osan otsikosta voi kirjoittaa myös isoilla kirjaimilla, jolloin siihen saadaan selkeyttä.
  • Toimialan ja tarkennuksen voi kirjoittaa myös kuvaukseen, mikäli se ei käy selville jo otsikkotasolla. Kuvaukseen tulee tieto siitä, mitä tarjottavaa tilillä ja yrityksellä on seuraajilleen.
  • Viimeiseksi bioon tulisi laittaa tieto siitä, mistä mahdollisia tuotteita tai palveluita voi ostaa ja mistä niistä voi saada lisätietoa. Linkki yrityksen kotisivuille on tässä kohtaa tärkeä. Kohtaan voi myös laittaa tarkemmat yhteystiedot – ainakin sähköpostiosoite ja tarpeen mukaan myös fyysinen osoite ja puhelinnumero.
  • Näiden tilin haltijaa koskevien tietojen alla on vielä Story Highlights -kohta, jonne käyttäjä voi myöhemmässä vaiheessa tallentaa Story-osiossa tekemiään julkaisuja. Käyttäjä luo eri aihealueita. Kuvituksen tai logot palloihin voi luoda itse ja nekin kannattaa miettiä oman brändinsä mukaisesti ja pitää yhtenäisinä.

Postaukset – miten rakennetaan kiinnostava julkaisu

Kuluttajat käyttävät hakusanoja hakiessaan tuotteita ja palveluita, ja siksi helppo tunnistettavuus sekä löydettävyys ovat tärkeitä myös Instagramin puolella. Tilin tunnelmaa ja kielivalintoja miettiessä onkin hyvä ottaa huomioon yrityksen kohderyhmä, jolle tuotetta ja palvelua ollaan myymässä.

  • Instagramissa erityisesti kuvat varastavat käyttäjien huomion. Kannattaa siis julkaista postauksen aiheeseen ja tunnelmaan sopivia kuvia, jotka tukevat brändin visuaalista ilmettä. Kuvien olisi hyvä olla myös laadukkaita, järkevästi rajattuja, valaistuja ja pikseleiltään tarkkoja. Instagram suosii pystysuoraan otettuja kuvia. Julkaistuja kuvia kannattaa katsoa myös kokonaisuutena, jotta tilistä tulisi yhtenäinen.     
  • Postausten tekstit kannattaa kirjoittaa aina unelma-asiakas mielessä. Mitä tietoa hän arvostaa, miten hänelle puhutaan ja miten saan hänet vuorovaikutukseen. Auta, viihdytä tai ratkaise hänen ongelmiaan. Lietso tunnereaktioita. Tällöin viestiä ei katsota turhaksi spämmäykseksi.
  • Postaustekstien aloitussanat tulee valita niin, että unelma-asiakas kiinnostuu siitä mitä sinulla on sanottavana. Tämä siksi, että julkaisun ensimmäiset kaksi riviä näkyvät ilman, että käyttäjä klikkaa lopputekstiä auki. Kannattaa siis mennä suoraan asiaan.
  • Tilin seuraajia kannattaa myös kannustaa keskusteluun käsittelemällä ajankohtaisia aiheita ja esittämällä kysymyksiä, jotka madaltavat kommentointikynnystä. Tällöin postauksiin on investoitava hieman enemmän aikaa, koska käyttäjien kommentoinnit edellyttävät aktiivisuutta myös postaajan puolelta. Kaikki tämä parantaa kuitenkin tilin näkyvyyttä ja sitouttaa seuraajia.
  • Mikäli postaukseen merkitään sijainti, kannattaa se tehdä kohderyhmä mielessä. Esimerkiksi sijainnilla “Suomi” tavoitat suomalaista yleisöä.
  • Viimeisenä postaukseen valitaan siihen sopivat hashtagit. Ne kannattaa sijoittaa postauksen tekstikenttään (ei kommentteihin!), jotta ne toimivat mahdollisimman tehokkaasti ja algoritmi löytää ne. Hashtagit voi toki erottaa muutaman pisterivin päähän itse päätekstistä. Tämä rauhoittaa postauksen ilmettä. Hashtagien tulisi kuvata sitä, mistä kirjoitat ja mihin postattu kuva liittyy. Niitä saisi olla enintään 30 kappaletta. Mikäli määrä ylittyy, eivät hashtagit näy yhdessäkään kategoriassa. Hashtagien määrää sekä aihetta kannattaa vaihdella julkaisuittain. Kannatta sekoittaa myös rohkeasti sekä yleisempiä että vähemmän yleisiä hashtageja. Kaikki nämä muutokset hashtag-listassa edesauttavat paitsi näkyvyyttä, myös sitä, ettei julkaisijaa luulla robotiksi. Hashtag-listoja kannattaa tallentaa muutama etukäteen itselleen, jotta niitä ei joudu yksitellen aina etsimään postausta tehdessä.
  • Julkaisuun voi liittää myös erilaisia tilitageja, eli mainita omassa postauksessa jokin toinen käyttäjätili, joka jollain tavalla liittyy postaukseesi. Tällaisia tilitageja ovat esimerkiksi tietyn alan tilit, jotka jakavat siihen tagattua julkaisua eteenpäin. Toinen vaihtoehto on omaan tuotteeseen liittyvät tilitagit. Tagaamalla toinen yritys julkaisuusi, luot mahdollisuuden tulla yritykselle näkyväksi, verkostoitua ja luoda pohjaa yhteistyölle. Tilitageissa sopiva määrä algoritmien kannalta on noin kymmenen tiliä.
     
Twitter Facebook Instagram

Tagit: