Kohdennatko vai haluatko kaiken?

Miten sitä sanotaan, että ahneella on sellainen ikävä loppu. Ahnehditko markkinoinnillasi sellaista yleisöä kuin kaikki? Oletko muistanut kohdentaa? Tiedätkö kenelle kohdennat? Tunnetko ostavan yleisön vai teetkö markkinointia vain itsellesi omiin tarpeisiisi tietämättä oikein miten sen sanoisi?

On helppo ajatella, että asiakkaat jakavat kaikki yrityksen arvot. Haluat heidän rakastavan palvelemaasi yritystäsi niin kovasti, että he ostavat epätoivon vimmalla hinnalla millä hyvänsä tai saatat ajatella ettei asiakas osta ellet anna alennusta ja ainoa asia millä myyt on alennus.

 

Katso markkinointiasi asiakkaasi silmin

Yksi tapa nähdä markkinointi asiakkaan näkökulmasta on lukaista Idiootit ympärilläni; kuinka ymmärtää muita ja itseään -kirja (Kirjailija: Thomas Eriksson) ja miettiä markkinointi kirjassa esitettyjen stereotyyppien kautta.

Oletko osannut kertoa asiat varmasti tarpeeksi yksityiskohtaisesti sekä faktapohjaisesti siniselle tyypille joka haluaa varmistaa, että hänen tekemä ostos on varmasti hinta-laatu-toiminta-elinikä-ulkonäkö-toimivuus ja mitä muita tarkkoja kriteereitä nyt sattuu olemaan suhteiltaan hyvä, vakuuttuuko hän pienestä printistäsi, voiko hän vielä soittaa lisätietoja? Oletko osannut kuvata keltaiselle tyypille miten mahtavan tarinan lisän hänen juuri ostamansa tuote tai palvelu tuo hänen uskomattomaan persoonaan ja repertuaariin näyttää muille ja maailmalle itseään sekä innostustaan? Oletko järjestänyt kaikki niin yksinkertaisesti ja selkeästi, että aikaa, rahaa tai muita resursseja ei tuhlaannu punaisen päätöksen läpiviemiseen koska olet tarpeeksi tehokas ja aikaansaava ja miten hän voi lopulta voittaa? Miten kaikki mitä teet vaikuttaa muihin ympärilläsi ja luo luottamusta sekä turvaa vihreän harmooniseen kokonaisuuteen olla?

 

Markkinointi ei ole pelkkää kampanjointia

Kohdentamista voi oppia. Systemaattinen testaaminen ihmisten reagoimiseen on helpompaa kuin koskaan. Meillä on sosiaalisen median kanavia jotka keräävät tietoa kävijöistä, kellonajoista ja on analytiikan työkaluja jos jonkinmoisia, mutta silti yritykset keskittyvät pelkkään osta-osta-osta sisältöön, joka harvoin tuo reagointia ja sisältö vastaa lähinnä häiritsevää keskeyttämistä. Miten siis tuottaa sisältöä joka puhuttelee asiakkaita eikä työnnä heitä pois?

Tunnista asiakkaasi tarpeet. Puhu heille tunnistettavalla äänellä. Älä ajattele jokaista markkinoinnin mahdollisuutta kampanjana tai jos niin teet tule tuottaneeksi pelkkää tyrkytysmateriaalia, jota on jo jokainen kanava täynnä. Ole viestinnässäsi johdonmukainen. Auta ymmärtämään brändiäsi ja anna mahdollisuus rakastua siihen. Asiakkaasi tietää vain sen minkä hän tietää, mutta ei sitä mitä et ole kertonut. Lakkaa heti olettamasta. Reagoi, vastaa ja puhu asiakkaalle kanavasta riippumatta kuin ihmiselle.

 

Mikään markkinointi ei ole huonompaa kuin se jota ei koskaan julkaistu.

Ja siihen kohdentamisen ytimeen. Vaikka valitsisit kohdentamisen tarkasti se ei tarkoita sitä etteikö sinulla voisi olla montaa kohdennusta kerralla. Mitä kerrot niille idiooteille ympärilläsi jotka ovat sinisiä, punaisia, keltaisia tai vihreitä? Pysytkö kärryillä? Kohdenna, kohdenna ja kohdenna. Rajaa, mieti, suunnittele ja toteuta. Mikään markkinointi ei ole huonompaa kuin se jota ei koskaan julkaistu.
 

Twitter Facebook Instagram