Tekstisuunnittelija sanoittaa asiakkaan tarpeet

Digiaikana kaikki ovat kirjoittajia. Avoin verkkoympäristö kutsuu tuottamaan, julkaisemaan ja jakamaan tekstejä eri alustoilla. Kun tekstisisältöjä tuotetaan muille kuin itselle, muuttuu kirjoittaminen ajattelemiseksi, kuuntelemiseksi ja ongelmanratkaisuksi – tekstisuunnittelijan työksi.

 

Mitä tekstisuunnittelija tekee?

Tekstisuunnittelija (engl. copywriter) kirjoittaa tekstisisältöjä asiakkaiden markkinointitarpeisiin, niin paino- kuin verkkoympäristössä. Tekstisuunnittelija kirjoittaa vetoavasti, kutsuen lukijan toimimaan halutulla tavalla, esimerkiksi ostamaan tai tilaamaan tuotteita tai palveluita. Tällöin teksti on usein iskevää ja lyhyttä, sellaista mitä näkee mainoksissa. 

Tekstisuunnittelija erotetaan tavallisesti sisällöntuottajasta, jonka tarkoituksena on lukijan informointi. Sisällöntuottajan tekstilajeja voivat olla verkkoartikkeli, somejulkaisu tai blogiteksti. Niissä teksti on pidempää ja kielen tyyli ja rekisteri usein selittävää tai kertovaa. 

Verkkoympäristössä tekstisuunnittelijan ja sisällöntuottajan välinen rajapinta on kasvanut, eikä niitä ole aina helppo erottaa toisistaan. Kukella teemmekin molempia. Laadimme kaikkea Google-mainoksista white papereihin, tiedotteisiin ja artikkeleihin.

Vaikka tekstisuunnittelija toimii tekstin ja sanojen parissa, kuuluu työhön kirjoittamisen lisäksi paljon muutakin: tutkimusta, tiedonkeruuta, haastattelemista, editointia, oikolukua, projektinhallintaa ja kuvatoimitusta. Ajattelu, suunnittelu, tekstin muotoilu ja hakukoneoptimointi kuuluvat niin ikään oleellisesti tekstisuunnittelijan työnkuvaan. 

 

Asiakkaan tarpeet edellä

Tekstisuunnittelua ei ohjaa kirjoittajan vaan asiakkaan tarpeet. Asiakkaan liiketoiminta, tuote tai palvelu voidaan tuoda esille monin tavoin: kiinnostavasti, hauskasti tai asiallisesti, mutta aina toivotun tarpeen mukaisesti. Kirjoittajan tehtävänä on mukautua tuon tarpeen sanoittajaksi.

Tekstisuunnittelua ei ohjaa kirjoittajan vaan asiakkaan tarpeet.

Tämä on usein ongelmanratkaisua. Viesti, joka asiakkaan puolesta tuotetaan, ei synny hetkessä. Se vaatii keskustelua aineiston kanssa sekä kohderyhmän, markkinointistrategian ja tyylin huomioimista. Asiakas osallistuu väistämättä tähän prosessiin, kun tekstiä jalostetaan asiakkaalta saatujen toiveiden mukaan. 

Se, millaiseksi valmis teksti muotoutuu, riippuu toivotusta vaikutelmasta ja tekstityypistä. Mainos, artikkeli ja uutiskirje puhuvat omaa kieltään. Niissä teksti voi olla haudanvakavaa tai leikittelevää. Ironista, liioittelevaa tai absurdia. Kaikki on kiinni siitä, mitä ja miten halutaan sanoa.

 

Oikeat sanat markkinoinnin tukena

Verkkoympäristössä sanottavaa riittää, erityisesti sosiaalisessa mediassa. Samalla kilpailu kuluttajien ja yleisöjen huomiosta kasvaa. Tässä ympäristössä tarkkaan punnittu ja hyvin kirjoitettu teksti nousee esiin ja tavoittaa toivotut yleisöt. Tai oikeammin, laadukkaat tekstit tarjoavat yleisöille merkityksellisiä ja juuri heitä puhuttelevia sisältöjä. 

Verkkoympäristössä tarkkaan punnittu ja hyvin kirjoitettu teksti nousee esiin ja tavoittaa toivotut yleisöt. 

Tämä on oleellista markkinoinnin kannalta, sillä siinä laadukkaan tekstin arvo korostuu. Markkinoinnin ei pitäisi olla aggressiivista suostuttelua tai ärsyttävää tuputtamista, vaan oikean tiedon tarjoamista oikealle kohderyhmälle oikeaan aikaan. Tekstisuunnittelussakin muoto, tyyli ja tekstilaji voivat vaihdella, kunhan kysynnän ja tarjonnan annetaan luontevasti kohdata.

Jos haluat kertoa yrityksesi tuotteista tai palveluista asiakkaillesi, mutta et löydä oikeita sanoja, me Kukella autamme. Kun oikeat sanat löytyvät, löytävät myös yrittäjä ja asiakas toisensa.

Twitter Facebook Instagram

Tagit: