Löydä oikeat avainsanat Google Ads -mainoksillesi

Google tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia verkkomainostajalle. Google Ads -tilin kautta voit tavoittaa yrityksestäsi kiinnostuneita asiakkaita hakumainoksilla, display-mainoksilla ja videomainoksilla. Minkä tahansa kampanjatyypin oletkin valinnut, on Google Ads -tilin perustamisen jälkeen hyvä kiinnittää huomiota avainsanoihin (keywords). 

Avainsanat parantavat  sijoitustasi Googlen huutokaupassa

Jos mainostat yrityksesi tuotteita tai palveluja tekstimainoksilla, on mainostekstit laadittava huolella. Myös tekstien yksittäiset sanat ovat Googlen silmissä arvokkaita, sillä ne usein määräävät sijoituksen Googlen mainoshuutokaupassa. Siksi mainosten teossa kannattaa käyttää oman yritystoiminnan kannalta oleellisia avainsanoja. Tässä auttaa avainsanojen suunnitelija (keyword planner). 

Avainasanojen suunnittelijan löydät Google Adsista seuraavasti: 

  1. Valitse yläoikealta Työkalut & asetukset (Tools & Settings)
  2. Sieltä Suunnittelu (Planning) ja Avainsanojen suunnittelija (Keyword Planner)

 

 

Avainsanojen suunnittelun kultainen sääntö kuuluu: “Ajattele kuin asiakkaasi”. Toisin sanoen, pohdi mitä sanoja Googlen käyttäjät kirjoittaisivat Googlen hakukenttään etsiessään tarjoamiasi palveluita. Jos et kuitenkaan osaa päättää millaisia avainsanoja haluaisit käyttää, voit etsiä sopivia Löydä uusia avainsanoja (Discover new keywords) -kohdasta. Siellä pääset selaamaan yritystoimintaasi läheisesti liittyviä sanoja. Esimerkiksi sanalla “matkailu” voit löytää kymmeniä avainsanaehdotuksia. Voit myös vertailla kuinka paljon niitä on käytetty hakusanoina Googlessa ja kuinka paljon niistä kilpaillaan muiden mainostajien keskuudessa. Sopivimmat avainsanat voit lisätä suoraan perustamiisi mainosryhmiin tai aivan uuteen mainosryhmään. 

Ohjaa mainosten näkyvyyttä vastaavuustyypeillä

Oikeiden avainsanojen löydyttyä, voi niitä täsmentää vastaavuustyyppien avulla. Voit määrittää avainsanoillesi laajan vastaavuuden (broad match), tarkentaa vastaavuutta (broad match modifier) tai yhdistää avainsanoja lausekevastaavuudella (phrase match). Voit myös täsmentää avainsanoja tarkalla vastaavuudella (exact match) tai välttää tarkoituksellisesti tiettyjä osumia käyttämällä negatiivisia avainsanoja (negative keywords).

Laaja vastaavuus on oletusarvoinen hakusanatyyppi. Nämä voivat täsmätä hakuihin, jotka sisältävät kirjoitusvirheitä tai avainsanoillesi sopivia synonyymejä. Laajaa vastaavuutta voi tarkentaa lisäämällä +-merkin sanan eteen. Näin voit kasvattaa juuri näiden avainsanojen tai niiden muodostamien ryhmien osumia. Moniosaisiin avainsanoihin voi vastata lausekevastaavuudella. Siinä sanoista koostuvan lausekkeen alkuun ja loppuun lisätään lainausmerkit (“matkailu Suomessa”). Lausekevastaavuudet eivät kuitenkaan tuota osumia, jos niiden väliin on lisätty sana tai jos sanat ovat jossakin toisessa järjestyksessä. Tarkalla vastaavuudella voi vastata niihin hakuihin, jotka vastaavat tarkasti tiettyä termiä. Silloin sana kirjoitetaan hakasulkeisiin ([matkailu]). Negatiiviset avainsanat merkitään puolestaan miinusmerkillä (–). 

 

 

 

Avainsanat on tärkeää sitoa osaksi niille läheisiä palveluja tai tuotteita, joten käytä mainosryhmien suunnittelussakin vain kunkin mainosryhmän aihealueeseen kuuluvia avainsanoja. Kussakin mainosryhmässä on suositeltavaa käyttää enintään kahtakymmentä avainsanaa. Avainsanoja on hyvä myös sisällyttää osaksi itse mainostekstiä, sillä se lisää mainoksen relevanssia Googlen hakukoneessa. 

Twitter Facebook Instagram